Sähköautoilu

Heikin sähköhybridi lataa akkunsa helposti, kotipihassa

Heikin sähköhybridi lataa akkunsa helposti, kotipihassa

Heikki Linnasen plug-in hybridi on ladannut akkunsa helmikuusta alkaen omaan pihaan asennetun, huoltovapaan ja huolettoman latauslaitteen kautta. Laite toimii yhtä yksinkertaisesti kuin kännykän laturi.

Käytännössä kaikki uudisrakennuskohteet varautuvat sähköautoilun määrän kasvuun joko rakentamalla latauspisteet valmiiksi tai kaapeloimalla ja putkittamalla niin, että jälkiasennus käy helposti. Oman talon tai taloyhtiön ikä ei kuitenkaan ole este lataustolpan tai -laitteen asentamiselle, kunhan ensin selvitetään tekniset edellytykset. Carunan Virtane-palvelu auttaa selvitystyöstä tarjouspyyntöön ja aina asennukseen asti.

Heikki Linnanen asuu perheineen 1970-luvulla rakennetussa 13 osakkaan rivitaloyhtiössä. Etupihan seinään kiinnitetty oma latauslaite on siirtänyt sähköä hybridiauton akkuun helmikuusta 2020 alkaen.

- Ajattelin sillä tavalla, että tämä ei ole mikään triviaali asia, joten halusin siihen luotettavan kumppanin. Luotin tässä Carunan asiantuntemukseen, Linnanen toteaa.

Selvitystöitä ja sopimus vastuunjaosta

Ennen varsinaista laitteen asennustyötä on tehtävä selvitys siitä, kestääkö sähköverkko asennuspaikasta taaksepäin latauslaitteen myötä kasvavan kuormituksen.

Heikin asuinalueen sähköverkkoyhtiön selvityksessä paljastui, että olosuhteet olivat ihanteelliset latauslaitteen asennukselle. Taloyhtiön osakkaat saivat selvitystyöstä dokumentin, jossa otettiin kantaa verkon kapasiteettiin.

- Olennaisesti siinä todettiin, että teillä on erittäin vahvat piuhat. Tämän taloyhtiön liitännät sähköverkkoon kestäisivät sen, että jokaiseen asuntoon asennettaisiin tällainen 11 kilowatin latauslaite. Emme tienneet sitä aiemmin, joten oli hyvä kuulla, että silloin 1970-luvulla on näköjään rakennettu todella vahvaa ja järeätä tavaraa, Linnanen kertoo.

Taloyhtiössä osakas ei tarkalleen ottaen omista seiniä, vaan oikeuden asua asunnossa niiden sisäpuolella. Niinpä latauslaitteen asennuksesta, asennuspaikasta ja laitteen mallista sovittiin yhteisymmärryksessä yhtiön kanssa. Mallia otettiin vastuunjaosta osakasremonteissa.

- Tein virallisen anomuksen taloyhtiön hallitukselle, että tällainen asennus on suunnitteilla ja että sitoudun kantamaan sen taloudelliset vastuut. Siitä tehtiin sitten hallituksen päätös ja kirjaus pöytäkirjaan. Näin kaikki on selvää jälkipolvillekin, kun talon koko väki on vaihtunut.

Ammattitaito takaa turvallisen asennuksen

Selvitystöiden ja taloyhtiön hallinnollisen prosessin valmistuttua Heikki valitsi sopivan laitteen ja harkitsi tarkoin laitteen parasta sijoituspaikkaa. Hän arvostaa hyvin tekemistä, joten Carunan kumppanin Laiho Groupin asiantunteva palvelu ja asentajan ammattitaito olivat arvokkaita.

- Laiho Groupin asiantuntijan kanssa kävin tarkemman keskustelun siitä, tuleeko sisäänrakennettu piuha vai irrallinen, minkä värinen ja missä asennuspaikka on. Se tarvitsee ilman muuta oman asiantuntijuutensa.

Itse asennustyön työläys yllätti. Eritoten sähköjohtojen vetäminen laitteen asennuspaikasta asunnon sisällä olevaan ryhmäkeskukseen siististi katoksen alta ja ulkoseinän läpi vaati aikaa ja ammattitaitoa. Kaikkiaan työ vei kuutisen tuntia.

- Tuo laitteen seinään asentaminen oli vain tunnin homma. Isoin juttu on se, että sähköt vedetään turvallisesti tästä sisään taloon. Itse uskon siihen suositukseen, että kaikkien piuhojen on hyvä olla uusia rakenteita. Meillä kaikki rakenteet sulakkeesta tänne laitteelle saakka ovat uusia, jotta kaikki on varmasti selkeää ja turvallista, Linnanen toteaa.

Markkinoilta löytyy jo monenlaisia latauslaitteita. Heikki Linnanen perheineen halusi sellaisen laitteen, joka kestäisi kelien lisäksi katseita ja kelpaisi tulevaisuudessa myös naapureille. Siksi he päätyivät hieman muropakettia suurempaan tummanharmaaseen laitteeseen.

- Se sopii tuohon meidän sokkelin ja aidan väriin, ja on selvästi teollisen muotoilijan kädestä, mitä kaikki latauslaitteet eivät todellakaan ole. Tällaiset esteettisetkin asiat vaikuttavat asiaan, Linnanen hymähtää.

Huomaamatonta ja helppoa

Linnasten rivitalossa on suorasähkölämmitys. Sähköä siis kuluu aina sen verran, että muun energiankäytön joukosta latauslaitteen käyttämää osuutta tuskin huomaa. Heikki arvioi, että auton lataamista ei erityisesti erottaisi vielä silloinkaan, vaikka se olisi täyssähköauto.

- Minun ajoillani nopeasti laskien se tuo semmoiset 5–7 prosenttia lisää sähkön kulutukseen, mikä tavallaan hukkuu siihen massaan. Toki, jos meillä olisi vaikka maalämpö, se varmasti näkyisi selkeämmin. Mutta meidän sähkölaskussa sitä ei ole huomannut.

Heikki on hyvin tyytyväinen latauslaitteensa toimintaan. Laitteeseen itseensä ei tarvitse koskea, siinä ei edes ole kytkimiä tai säätöjä, joista pitäisi huolehtia. Kun aitaa myöden laitteelta auton pysäköintipaikalle vedetyn latauspiuhan kiinnittää Heikin ladattavaan hybridiin, se alkaa ladata maksimissaan 3,4 kilowatin teholla. Kokemuksesta Heikki Linnanen tietää, että tyhjästä täydeksi akku latautuu kolmessa tunnissa.

- Joskus ihmisten kanssa keskustellessa tulee esiin, että latauslaitteen ja auton välillä sähkö muuttuu jotenkin mystiseksi ja pelottavaksi. Latauslaitteeseen tulee kuitenkin aivan sama taloussähkö kuin kiukaaseen tai lieteen. Itse asiassa ainoa, mikä oli erikoista, oli se, että meillä tuo piuha tien varteen autolle on 20-metrinen. Tämä piuha piti siis erikseen hommata.

Löydä itsellesi sopivin sähköauton latauslaite

Tutustu kattavaan valikoimaan ja kilpailuta kauttamme sähköauton latauslaite omakotitaloon tai kokonaisratkaisu taloyhtiöön.