Sähköautoilu

Klassikot sähköisten edelläkävijöiden imussa

Klassikot sähköisten edelläkävijöiden imussa

Nissan Leaf toi sähköauton massojen ulottuville ja Tesla Model S teki sähköautoilusta trendikästä. Nyt myös klassikkomerkit puskevat omia sähköajokkejaan maailmalle.

Vielä 2000-luvun alussa sähköautojen tilanne näytti heikolta. Pisimmälle ehtinyt General Motors veti tuolloin sinänsä laadukkaan EV1-sähköautonsa markkinoilta. Syiden arvellaan olleen taloudelliset: polttomoottoriautojen huolto ja varaosat tuottivat valmistajille liian hyvin rahaa.

Hiljaiselo jatkui vuosikymmenen. Vuonna 2010 Nissan lanseerasi Leafin, joka on tällä hetkellä maailman ostetuin täyssähköauto. Nissanin byrokratiassa Leafin kehitystä puski eteenpäin Carlos Ghosn, joka on parhaiten tunnettu talousrikossyytöksistä ja mielikuvituksellisesta paostaan Libanoniin.

Siinä missä Leaf toi sähköautot keskiluokan ulottuville, Elon Muskiin henkilöityvä Tesla teki sähköautoista trendikkäitä. Yhtiö brändäsi teknisestikin erinomaisesta Tesla Model S:stä yläluokkaisen menopelin. Teslan pörssiarvo on noussut räjähdysmäisesti – ja innostanut perinteisiä edustusluokan autonvalmistajia apajille.

Lista automaailman vanhoista suurnimistä, jotka sijoittavat täyssähköisiin menopeleihin, on tällä hetkellä huima.

Viime vuonna tuotantolinjoille ehtinyt Mercedes Benz EQC -täyssähköauto on Stuttgartin yritys vallata markkinoita Teslalta. Audin vuodesta 2018 valmistama e-Tron tähtää samaan.

Porsche Taycan on yhtiön ensimmäinen sarjavalmisteinen sähköauto. Edustusluokan kisa on siinä määrin tiukka, että Elon Musk tuohtui Bill Gatesille tämän hankittua Teslan asemesta Taycanin.

Cadillac esittelee huhtikuussa 2020 ensimmäisen sähköautonsa, jonka tuotannon pitäisi käynnistyä 2022. General Motors on jo aiemmin ilmoittanut, että Cadillac alkaa johtaa konsernin autojen sähköistämistä.

Aston Martin liittyy sähköautokisaan vanhalla Lagonda-brändillään. Sähkö-Lagondan pitäisi tulla Cadillacin tapaan myyntiin 2022. Toinen brittiläinen luksusmerkki, Jaguar, julkaisi I-Pace -mallinsa vuonna 2019.

Ford Mustang Mach-E päivittää perinteikkään orin 2020-luvulle. Mach-E on jo myynnissä Yhdysvalloissa ja rantautunee pian Eurooppaan.

Tiedossa on, että myös Rolls-Royce kehittää omaa luksussähköautoaan. Yksityiskohdista ei tosin ole hiiskuttu mitään.

Alkuvuodesta 2020 julkisuuteen tulleista patenttiasiakirjoista on ilmennyt, että jopa Ferrari työstää omaa sähköautoaan. Vielä neljä vuotta sitten Ferrarin hallituksen puheenjohtaja Sergio Marchionne tuomitsi ankarasti ajatuksen sähköisestä Ferrarista. Marchionne tosin kuoli sittemmin.

Sähköistymisvillitys ei koske pelkästään autoja. Viime vuonna Harley-Davidson toi markkinoille LiveWire-sähkömoottoripyörän. Se kiihtyy nollasta sataan noin kolmessa sekunnissa.

Lanseerausruuhkasta voi päätellä, että useimmat autonvalmistajat ovat matkalla yhtä aikaa – ja samaan suuntaan.

Peruutuspeiliin ei enää vilkuilla

Autoalan yksituumaista konservatiivisuutta kuvaa, että muutoksen ajurit ovat olleet Ghosnin ja Muskin kaltaisia yksinäisiä visionäärejä.

Autojättien päätöksenteko on perinteisesti toiminut hitaasti. Esimerkiksi automainokset näyttävät ja kuulostavat ('Lähimmällä jälleenmyyjälläsi!') pitkälti samalta kuin 1990-luvulla.

Autoalan muuttuessa ollaankin tekemisissä suurempien murrosten kanssa. Kun ikonisimmatkaan merkit eivät enää voi nojata bensankäryiseen menneisyyteensä, sähköautojen kehitys kiihtyy entisestään.

Arjen tasolla suuri merkitys on myös sillä, että akkutekniikan kehitys on tehnyt sähköautoista todellisen vaihtoehdon polttomoottoriautoille. Latausverkoston kasvu lisännee akkukäyttöisten autojen määrää.

Sähköauto ei enää ole laatikon näköinen outolintu tai futuristinen kauppakassi. Ehkä siksikin yhä useamman kodin pihalta löytynee tulevaisuudessa myös lataustolppa.

Löydä itsellesi sopivin sähköauton latauslaite

Tutustu kattavaan valikoimaan ja kilpailuta kauttamme sähköauton latauslaite omakotitaloon tai kokonaisratkaisu taloyhtiöön.