Sähköautoilu

Sähköauto sopii myös niille, joilla ei ole latausmahdollisuutta kotona

Sähköauto sopii myös niille, joilla ei ole latausmahdollisuutta kotona

Monella autokaupoille suuntaavalla on pähkinä purtavana: voinko hankkia sähköauton, vaikka kotona ei ole latauspistettä? Vastausta miettiessä on tärkeintä pitää mielessä, ettei sähköautoilun latausta tule verrata polttomoottoriauton tankkaukseen.

Sähköauto sopii myös niille, joilla ei ole latausmahdollisuutta kotona

Monella autokaupoille suuntaavalla on pähkinä purtavana: voinko hankkia sähköauton, vaikka kotona ei ole latauspistettä? Vastausta miettiessä on tärkeintä pitää mielessä, ettei sähköautoilun latausta tule verrata polttomoottoriauton tankkaukseen.

Sähköauton latauksen yleinen nyrkkisääntö on, että lataus on useimmiten vaivattominta tehdä kotona. Mutta jos latausmahdollisuuksia löytyy esimerkiksi työpaikalta tai muualta säännöllisen elämän piiristä, niin sähköautoilu kannattaa ehdottomasti. Sähköautoilijan kannattaakin suhtautua autoiluun avoimin mielin, sillä uuden asian edessä joutuu soveltamaan uutta ajattelutapaa.

Jos työpaikalla ei ole latauspistettä, on kauppakeskuksien ja muiden julkisten paikkojen latauspisteet kasvaneet viime vuosina vauhdilla ja latauspaikkoja on tullut lisää myös kadunvarsipysäköinnin yhteyteen. Jos arjessa ei kuitenkaan ole asiointia julkisten latauspisteiden ääreen, tulee autoa lähteä lataamaan erikseen – ja se tottakai saattaa vaikuttaa käytön mielekkyyteen.

Toisaalta monelle sähköauto voi myös olla ensimmäinen auto, jolloin lataaminen ei ole tarkoita poisoppimista mistään aiemmin totutusta tavasta, vaan siihen saattaa suhtautua vain osana autoilua.

Tärkeää nimittäin on, ettei sähköauton latausta tule suoraan verrata polttomoottoriauton lataamiseen. Siinä missä bensalla tai dieselillä tankataan auton tankki tyhjästä täyteen, ladataan sähköautoa aina silloin, kun laturin kohdalle satutaan: harvemmin akku on täysin tyhjä ja harvemmin se tulee saada täysin täyteen. Joskus autoa siis ladataan kymmenen minuuttia, joskus pari tuntia ja toisinaan taas koko yö.

Sähköauton lataaminen on edullisinta silloin kun tehovirta on pieni

Sähköauton latauksen hinnoittelussa on tällä hetkellä iso vaihteluja. Hinnoittelu perustuu laturin tehoon: mitä suurempi laturi eli mitä nopeampi lataustapahtuma, sitä kalliimpi lataushinta.

Valveutunut kotilataaja voi saada yöaikaan edullisella pörssisähköllä ja kuormanohjauksella autoa ladattua todella edullisesti. Muutenkin kotilataus on yleensä latausvaihtoehtojen edullisimmasta päästä, noin 15 snt/kWh. Keskivertosähköauton kuluttaessa noin 20 kilowattituntia sadalla kilometrillä, tulee sadan kilometrin sähköautoilulle hintaa noin kolme euroa. Bensan nykyisellä miltei kahden euron litrahinnalla sata kilometriä maksaa reilu 10 euroa.

Julkisissa latauspisteissä niin sanotut hitaammat laturit maksavat noin 20–25 snt/kWh ja joissain paikoissa on jopa ilmaisia latureita. Nopeinten akun saa ladattua yli 100 kWh:n suurteholatureilla, jotka saattavat kotilataukseen verrattuna olla kaksin- tai paikoitellen jopa nelinkertaisia kustannuksiltaan, mutta silti jäävät polttomoottoriauton kustannuksia halvemmaksi.

Yleensä suurteholatureita käytetään, kun ajetaan pitkää matkaa. Silloin lataukset kannattaa suunnitella etukäteen, mutta huomioida jälleen ero polttomoottoriautoihin: akkua ei tarvitse saada tyhjästä täyteen, vaan tehokkaampaa on ladata sitä sen verran, että pääsee seuraavalle latauspisteelle.

Löydä itsellesi sopivin sähköauton latauslaite

Tutustu kattavaan valikoimaan ja kilpailuta kauttamme sähköauton latauslaite omakotitaloon tai kokonaisratkaisu taloyhtiöön.