Sähköautoilu

Sähköauton matkassa: Teslan kyydissä kohti Alppeja

Sähköauton matkassa: Teslan kyydissä kohti Alppeja

Miten sujuu sähköauton matka Sipoosta Etelä-Ruotsiin ja sieltä Saksan autobaanan halki Itävallan kiemuraisille vuoristoteille ja aina Alpeille asti? Carunan Sebastian Ahlnäs päätti selvittää, kuinka sähköautolla taitetaan Euroopan teitä. Hyppää kyytiin!

Helmikuussa 2020 Carunan innovaatiohankepäällikkö Sebastian Ahlnäs lastasi lumilaudat Teslaan ja suuntasi auton ajovalot kohti Itävallan Alppeja. Idea talvilomareissuun syntyi halusta testata sähköautoilua pitkällä matkalla. ”Fiilistelen erityisesti sitä, että kymmenen vuotta sitten en olisi uskonut voivani ajaa Euroopan läpi pelkällä sähköllä”, Sebastian kertoo.

Sebastianin matkareitti kulki Sipoosta Turkuun, jossa Tesla lastattiin Tukholman-lauttaan. Tukholmasta matka jatkui Trelleborgiin, missä odotti jälleen lauttakyyti Saksan Rostockiin. Läheltä Rostockia alkanut kuuluisa autobaana kiidätti Sebastianin seurueineen aina Itävallan rajalle asti. Reitin viimeinen osuus upeine maisemineen kiemurteli vuoristoteitä pitkin pieneen Alppien juurella sijaitsevaan Zell am Seen kaupunkiin. Yhteensä automatka kesti kaksi vuorokautta.

Sähköautoilu sujuu, kun valmistautuminen on tehty ennakkoon

Reissaaminen sähköllä vaati hieman enemmän etukäteisvalmisteluja kuin bensa-autoilu. Sebastian selvitti muun muassa, paljonko latauspisteitä eri ajoreittien varrelta löytyy, kenen ne ovat ja miten niissä voi maksaa. ”Päädyin ajamaan Ruotsin ja Saksan kautta, koska niissä on niin tiheästi pikalatausasemia, että reittiä voi muuttaa lennossa”, Sebastian valottaa. ”Siellä pärjäsin Teslan omalla latausverkostolla.”

Sähköautolla matkustaessa matka-aikaan kannattaa jättää pelivaraa ja tilaa tauoille. Sipoosta Zell am Seehen ajaisi yhteen putkeen hieman yli vuorokaudessa, mutta sähköauton lataaminen rytmittää ajamisen pakosti noin kahden tai kolmen tunnin jaksoihin, joita seuraa parinkymmenen minuutin lataustauko.

”Epäröin etukäteen pysähdysten määrää, mutta omaan ajotyyliini ne istuivatkin mainiosti ja tekivät pitkän matkan ajamisesta kevyempää. Lauttamatkat ajoitimme yölle. Sähköautonhan voi pitää päällä paikalla ollessakin, jolloin auto pysyy mukavan lämpimänä. Retkitunnelman kruunasi, kun levitimme auton taakse makuualustat ja laitoimme Teslan leirinuotiomoodin päälle”, Sebastian muistelee.

Autolle oli käyttöä myös matkakohteessa, jossa seurue surffaili lähiseudun kolmen laskettelukeskuksen välillä. ”Oli ilo huomata, että periltäkin löytyi riittävästi julkisia ja hotellien ylläpitämiä latauspisteitä. Meidän hotellissamme latauspaikkaa ei ollut, mutta soitin etukäteen viereiseen hotelliin, josta luvattiin lainata paikkaa. Sähköautoilijoiden piiristä löytyy muutenkin kivaa karavaanari-henkistä yhteisöllisyyttä – jengi moikkailee latauspisteillä”, Sebastian kuvailee.

Monta syytä matkustaa sähköllä

Kuuden lumisen ja laskettelun täyteisen päivän jälkeen oli aika kääntää Teslan nokka kohti koti-Suomea. Kahden päivän paluumatka kulki lähes samaa reittiä kuin tullessakin.

”Reissu oli onnistunut, eikä vähiten siksi, että matkoihin oli varattu tarpeeksi aikaa. Plussan puolelle päästiin myös sähköauton kustannuksissa, jotka karkeasti laskettuna jäivät puolet halvemmiksi kuin bensa-auton kulut vastaavalla reitillä.”

”Sähköauto sopii loistavasti tällaisiin reissuihin – ja pidempiinkin! Joskus tulevaisuudessa olisi huikeaa ajaa Norjan läpi. Sieltä vuonojen, kalastajakylien ja jäämeren rantojen varrelta löytyy jo valmiiksi paljon sähköautoja ja sitä myötä loistava latausverkosto”, Sebastian suunnittelee. ”Tällä tavoin matkustamalla pääsee aivan eri tunnelmaan kuin suoraan kohteeseen lentämällä.”

Sebastianin 5 vinkkiä onnistuneeseen road tripiin sähköautolla

  • 1) Suunnittele reitti etukäteen! Varmista, että matkan varrelta löytyy riittävästi latausmahdollisuuksia, ja muista selvittää myös latauspisteiden sijainnit kohteessa. Reittisuunnitteluun Sebastianin suosikkityökalu on A Better Routeplanner.
  • 2) Jätä tilaa tauoille. Sähköauto vaatii latausta parin kolmen tunnin välein, joten perille ei körötellä yhteen putkeen. Pelivara on tarpeen esimerkiksi silloin, jos lautalle on pakko ehtiä lähtöaikaan mennessä, mutta akku näyttää tyhjää tai lataus toimii oletettua hitaammin.
  • 3) Hyödynnä pikalatausta ja seuraa akun prosentteja. Matka taittuu nopeimmin silloin, kun akkua lataa toistuvasti 15–20 prosentista 70 prosenttiin: väli täyttyy pikalatauksella noin 20 minuutissa. Täyteen ladattaessa pikalatauksen teho heikkenee, joten akkua ei kannata ladata kokonaan kerralla.
  • 4) Hanki tarvittavat maksuvälineet. Matkan varrelta voi löytyä eri operaattoreiden latauspisteitä, jotka vaativat kukin oman maksuvälineensä. Euroopassa autoiluun Sebastian suosittelee hankkimaan Plugsurfing-sovelluksen, jonka tunnistelätkällä voi ladata yli 130 000 latausasemalla yli operaattorirajojen.
  • 5) Tee sähköautoilusta elämys! Latauspisteet voi valita myös niiden ympäristön perusteella – esimerkiksi yksi Sebastianin matkan latauspisteistä sijaitsi vanhan kartanon hurmaavassa pihapiirissä. Koska joka tapauksessa pysähdyt tauolle, voit samalla kokea jotain kiinnostavaa.

Löydä itsellesi sopivin sähköauton latauslaite

Tutustu kattavaan valikoimaan ja kilpailuta kauttamme sähköauton latauslaite omakotitaloon tai kokonaisratkaisu taloyhtiöön.