Sähköautoilu

Sähköauton paluu

Sähköauton paluu

Sähköautojen historia ulottuu autoilun alkuhämäriin. Sähköautot olivat pitkän tovin unohduksissa, mutta valtaavat jälleen alaa.

Jos olet syntynyt 1920-luvulla tai myöhemmin, automuistojasi sävyttävät todennäköisesti öljyläikät ja bensiinin tuoksu. Olet ehkä nähnyt huoltoasemien kulta-ajan, laittanut tiikeriä tankkiin tai päivitellyt polttoaineen hintaa.

Ja miksipä et olisi: lähes kaikki autot ovat elinaikanasi käyneet polttomoottorin voimalla.

Mutta ennen meidän aikaamme autot kulkivat monin eri tavoin – niin höyryllä, sähköllä kuin polttoaineella.

Kuten autojen kohdalla yleisesti, myöskään sähköauton virallista keksijää ei tunneta. Ensimmäiset skotlantilaisten ja yhdysvaltalaisten keksijöiden sähköautoviritelmät syntyivät 1830-luvulla. Unkarilainen Ányos Jedlik oli kehittänyt ensimmäisen nykyaikaisen sähkömoottorin hieman aiemmin, 1828.

Kului kuitenkin yli puoli vuosisataa ennen kuin sähköautot nytkähtivät eteenpäin. Insinööri Henry G. Morris ja kemisti Pedro G. Salom rakensivat Electrobat-nimisen sähköauton Yhdysvaltain Philadelphiassa vuonna 1894. Sen myöhemmät mallit kilpailivat vossikoiden kanssa New Yorkin taksikyydeistä. Electrobatin huippunopeus oli 32 kilometriä tunnissa.

Sähköllä pääsi toki kovempaakin. Vuonna 1900 raketin näköinen belgialainen La Jamais Contente ylitti ensimmäisenä autona 100 kilometrin tuntinopeuden.

Sähköauton lyhyt kultakausi

1900-luvun alussa höyry-, sähkö- ja polttomoottorit kamppailivat saman kokoisilla markkinaosuuksilla. Autoteollisuuden kärkimaassa Yhdysvalloissa yli sata yritystä valmisti sähköautoja.

Nykymittapuulla vaatimatonkin sähköauto riitti arkikäyttöön. Auto kulki hevosta nopeammin. Matkat olivat lyhyitä, sillä autoilla ajettiin lähinnä kaupungeissa. Maaseudulla ei ollut kunnon tieverkkoa – ja jos olikin, ei välttämättä sähköä.

Sähköauto oli myös mukavampi käyttää kuin polttomoottoriauto, jonka käynnistintä sai veivata ja kytkintä polkea hiki päässä. Avonainen matkustamo ei juuri suodattanut pakokaasuja eikä ääntä.

Sähköisen käynnistysmoottorin ja äänenvaimentimen keksiminen helpotti bensalla ajamista 1910-luvulla. Vuonna 1913 Ford aloitti T-mallin sarjatuotannon. Liukuhihna laski auton ja öljyn runsaus polttoaineen hintaa. Sähköautot törmäsivät tieverkon laajentuessa nykyäänkin puhuttelevaan ongelmaan: akun keston ja toimintamatkan lyhyyteen.

Ensimmäisessä maailmansodassa ilmeni, että polttomoottoriauto oli sähköistä varmatoimisempi. Bensiini löysi auton luo kanisterissa, vaikka ympärillä vallitsi sekasorto. Sodan jälkeen sähköautot pitkälti unohtuivat.

Golfkärryjä ja postiautoja

Sähköauton toinen tuleminen saattoi olla lähimpänä Yhdysvalloissa. Henney Motor Company toi Henney Kilowatt -sähköauton markkinoille 1959–1961. Sen huippunopeus oli jo 97 km/h ja toimintamatka melkein 100 kilometriä. Autoa valmistettiin sata kappaletta, joista alle puolet myytiin.

Sähkö voimanlähteenä jäikin lännen talousihmeen aikana kuriositeetiksi – lähinnä huvipuistojen törmäilyautoihin ja golfkärryihin. Edes 1970-luvun öljykriisi ei sanottavasti muuttanut tilannetta.

Suomessa Posti teetti Finvan-nimisen sähköpakettiauton prototyypin vuonna 1988. Kaksi vuotta myöhemmin Imatran Voima ja Neste kehittivät Postille Subarun pohjalta Elcat-nimisen sähköpakettiauton. Niitä valmistui noin 250 kappaletta.

Kohti tulevaisuutta

Kalifornian 1990-luvun alun ilmastolait pakottivat autonvalmistajat kehittämään vähemmän saastuttavia autoja. General Motors valmistikin sangen edistynyttä EV1-täyssähköautoa 1996–1999. Se vedettiin kuitenkin markkinoilta.

Litiumakkujen kehitys alkoi 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä lisätä luottamusta sähköautoihin. Ilmastotietoisuuden kasvu ruokki myös ajettaessa päästöttömien autojen kysyntää. Nyt useimmat valmistajat kehittävät ja myyvät täyssähköautoja.

Akkujen ja sähköautokannan lisäksi kehittyy myös latausverkosto. Sähköautojen latauspisteitä löytyy kattavasti ympäri maata, minkä lisäksi niitä rakennetaan nyt enenevästi talojen parkkipaikoille.

Ei voi sanoa, että tulevaisuus olisi yksin sähköautojen. Vety tai jokin muu energianlähde saattaa korvata nykyiset. Sadat miljoonat polttomoottoriautot eivät myöskään katoa minnekään.

Mutta toisin kuin 1920-luvulla, 2020-luvulla sähköautojen kehittämiseen investoidaan jälleen.

Ensi kertaa yli sataan vuoteen sähköautosta on tullut varteenotettava vaihtoehto polttomoottoriautolle.

Löydä itsellesi sopivin sähköauton latauslaite

Tutustu kattavaan valikoimaan ja kilpailuta kauttamme sähköauton latauslaite omakotitaloon tai kokonaisratkaisu taloyhtiöön.