Sähköpöhinää

Sähkövene vie tulevaisuuden vesille

Sähkövene vie tulevaisuuden vesille

Kompassia lukuun ottamatta juuri mikään ei ole muuttanut merenkulun historiaa yhtä paljon kuin höyrykone. Moottorien ansiosta alukset ovat voineet turvota satametrisiksi, purjehdukset pidentyä ja rahti kasvaa.

Järeimmät laivat ovat jo niin suuria, ettei diesel riitä. Osa sukellusveneistä ja lentotukialuksista kulkee ydinvoimalla.

Myös huvi- ja mökkikäytössä moottorin teho on vuosikymmeniä ollut paatin mitta. Kesäpäivien ääniraitaan kuuluu useimmilla järvillä perämoottorin nakutus, pörinä tai ulina.

Hiljainen seilaaminen on tähän asti ollut varattu soutu- ja purjeveneille sekä kanooteille. Nyt tilanne muuttuu.

Etelä-Pohjanmaan Jurvassa veneitä rakentava E-Boat on tuomassa sarjatuotantoisia sähköveneitä markkinoille. Tarjolla on kahta mallia.

Kalastajaveneen näköisen EB Fiscerin ilmoitetaan sopivan yhteysalukseksi ja toki tavanomaiseen kalastukseen. Katamaraanirunkoinen huvivene SunnyCat tuo mieleen Etelä-Euroopan rantakohteiden polkuveneet – sillä erotuksella, että sitä ei tarvitse polkea. SunnyCatin lipan päälle voi myös asentaa aurinkopaneelit.

Vaikka tekniikka on uutta, sähköveneiden ei pitäisi olla merkittävästi polttomoottorikäyttöisiä kalliimpia. Latauskin sujuu normaalijännitteellä.

Mihin sähköpaattia sitten tarvitaan? Toisin kuin perinteinen mökkivene, sähkövene on käytettäessä äänetön, hajuton ja savuton. Se ei laske öljyjä vahingossakaan järveen. Sähköveneen ääni ei häiritse mökkinaapureita eikä muitakaan eläimiä. Se vapauttaa soutamisesta ja tuulen oikuista, mutta on ympäristölle armollinen.

Hyvin kiireisille mökkeilijöille sähkövene ei kuitenkaan välttämättä sovi. Sähköveneet lipuvat eteenpäin 6–10 solmun nopeudella.